Elimedici | Geneeskunde
15515
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15515,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

De antroposofische arts gaat ervan uit dat de mens uit vier wezensdelen bestaat nl.

 

het fysieke lichaam dat deel uitmaakt van de materiële wereld die we kunnen waarnemen met onze zintuigen

•••

het levenslichaam dat instaat voor alle lichaamsprocessen zoals groei en herstel van onze lichaamscellen, de genetica, de opname van voedingsstoffen, enz. Dit hebben we gemeen met de plantenwereld.

•••

onze ziel, draagster van ons denken en handelen, met zijn emoties zoals liefde, vreugde, verdriet, angst,… Ook de dieren hebben een ziel en daarmee een bewustzijn.

•••

Tenslotte hebben wij heb nog de geestelijke kern of ons ‘ik’ dat alleen bij de mens aanwezig is. Met onze geestelijke kern kunnen wij zin geven aan ons leven en hier bevinden zich o.a. onze idealen. Dit is onder meer bepalend voor ons ganse immuniteitssysteem.

Voor een optimale gezondheid dient er constant een evenwicht gevonden te worden tussen deze vier lichamen. Bij ziekte is het evenwicht verstoord. De antroposofische arts richt zich bij zijn patiënt niet op de symptomen maar gaat op zoek naar die plaats in het lichaam waar een disbalans tussen de 4 wezensdelen optreedt. Indien er bij iemand fysieke klachten optreden, kan zich dat ook uiten in de andere wezensdelen. De geestelijke kern heeft een belangrijke herstelfunctie bij het ziek zijn en het is dan ook de bedoeling hier bij een consultatie voldoende aandacht aan te schenken.

Voor de diagnosestelling wordt hierbij ook nog het drieledig mensbeeld gevoegd. In de drieledigheid gaat het evenwel niet om zijnstoestanden zoals bij de viergeleding, maar om functies, werkingen. Het zenuw-zintuigstelsel (ZZS) dat zijn werkingen hoofdzakelijk in het hoofd ontplooit. Het stofwisselings-ledematenstelsel (SLWS) dat aan de andere kant vooral instaat voor de metabole processen, verbonden met de ingewanden en de spieren van de ledematen. Daar tussenin werkt het evenwicht brengende en bufferende ritmische systeem waar het hart en bloedvaten en de longen de meest belangrijke organen voor zijn. Het ZZS en het SWLS zijn elkaars tegenpolen: een ziekte tendens in de ene pool heeft zijn tegenhanger in de andere. Dit geeft mogelijkheden om de therapie langs verscheidene kanten aan te zetten.

In de antroposofische geneeskunde worden vaak geneesmiddelen van natuurlijke oorsprong toegediend zoals:

 

mineralen o.a. kwarts, zwavel en kalk

•••

medicinale planten zoals maretak, arnica, lavendel, goudsbloem, rozemarijn, gele gentiaan, kamille, sint-janskruid…

•••

bepaalde metalen zoals goud, zilver, ijzer, koper…

•••

dierlijke stoffen zoals orgaanpreparaten, slangengiften, de bijen…

 

Deze natuurlijke geneesmiddelen worden indien nodig gecombineerd met klassieke behandelingen zoals chemokuur, bestraling en operaties in de strijd tegen kanker.

Lectuur

Hier leest u het magazine Medizin
vertaald in het Nederlands

De antroposofische behandelingen (medicatie, kunstzinnige of creatieve therapie, gespreks- of psychotherapie, bewegingstherapie, massage) willen vooral het zelfgenezend vermogen van het lichaam stimuleren, de verstoorde lichaamsfuncties weer in balans brengen en het afweersysteem versterken. Ze zorgen ervoor dat de mens zelf zoveel mogelijk deelneemt aan zijn eigen genezingsproces.

 

Tenslotte is het belangrijk te weten dat de antroposofische geneeskunde in wezen geen alternatieve geneeskunde is, maar aan de klassieke geneeskunde iets toevoegt.

 

De antroposfische geneeskunde is gefundeerd op een natuurwetenschappelijke basis. Zij maakt gebruik van alle moderne medische apparatuur en technieken die de mens ter beschikking staan. Daarenboven vergroot en vervolledigt zij deze methoden door middel van specifieke therapievormen en geneesmiddelen vanuit een geestelijke achtergrond waarbij het totale mensbeeld centraal staat.